Przegląd nart w serwisie a bezpieczeństwo

19.01.2017

 

Masz zdjęcia lub film do tego artykułu?   Wyślij je do nas!

Narty nie należą do najbezpieczniejszych sportów na świecie. Można oczywiście powiedzieć, że nawet szachista sportowy może się nabawić kontuzji, ponieważ hemoroidy to dla niego także kontuzja. Odkładając jednak żarty na bok, trzeba mieć zawsze świadomość, że zakładając narty na nogi podejmujemy określone ryzyko. Bez niego oczywiście nie byłoby zabawy, ale ryzyko zawsze może być większe lub mniejsze, a jego wielkość zależy od nas samych. Naszym zadaniem jest maksymalizowanie przyjemności związanej z jazdą na nartach przy minimalizowaniu wszelkich zagrożeń. Ważnym elementem takiego rozsądnego podejścia do tematu jest przede wszystkim właściwy serwis nart. Stanowi on połowę wszystkich działań, które musimy podejmować w celu zapewnienia bezpieczeństwa na stoku sobie i innym. Druga połowa to oczywiście odpowiednie zachowanie na stoku, zakładanie kasku i kilka podstawowych czynności dodatkowych. Jest to jednak temat na inną okazję. Tutaj zajmijmy się najważniejszymi kwestiami technicznymi.

 

Przeglądy nart


Narty wydają się być stosunkowo prostym narzędziem do uprawiania sportu. Ot, dwie deski i przyczepione do nich buty. Każdy narciarz oczywiście wie, że sytuacja jest znacznie bardziej skomplikowana i mamy tutaj do czynienia z całkiem skomplikowanym systemem, w którym oprócz „dwóch desek”, nawiasem mówiąc bardzo zaawansowanych technologicznie, mamy jeszcze wiązania i buty narciarskie. Są także kijki, ale one akurat nie są specjalnie ważnym elementem całego zestawu. Typowy serwis nart wykonuje się na początku każdego sezonu i zleca się go profesjonalistom. Albo osobom z wielkich sieci, które pracują niczym pracownicy fabryczni przy taśmie, albo drobnym rzemieślnikom pieczołowicie wykonującym swoje obowiązki, ale wymagającym za to większych pieniędzy. Najczęściej nie interesuje nas, co dokładnie robią. Liczy się dla nas, by było dobrze, by narty dobrze się prowadziły i szybko jechały. Przyjrzenie się ich pracy bliżej powie nam jednak wiele o bezpieczeństwie na stoku.


Konserwacja nart


Pierwszym elementem, na który należy zwrócić uwagę, jest stan wiązań. Wiązania mają za zadanie przytrzymywać nasze buty na nartach, ale też wypinać się w sytuacji, kiedy upadniemy. Chodzi o to, by noga nie została wykręcona i złamana lub co czasami bywa nawet gorsze, by nie pozrywały się więzadła. Nieodpowiedni stan wiązań może doprowadzić się do wypięcia nart w czasie jazdy i upadku z dużą prędkością, a także może powodować zablokowanie się wiązań i ich niewypięcie w przypadku upadku, co jest niebezpieczne nawet przy minimalnych prędkościach.
Inna kwestia to odpowiednie smarowanie nart i ostrzenie ich krawędzi. Źle naostrzone i przede wszystkim źle nasmarowane narty nie będą nas niosły po śniegu i drastycznie ograniczą naszą kontrolę nad jazdą. Jest to niebezpieczne zwłaszcza wtedy, jeśli na ślizgach nart są ubytki skutkujące ich przypadkowym zachowaniem się. W czasie serwisu ubytki muszą być uzupełnione, by ślizg był równy, a krawędzie muszą być zaostrzone tak, by kontrola nad kierunkiem jazdy była pełna.

 

Autor artykułu
Artykuł został przygotowany przez ski4you.wroclaw.pl

 

Poglądy przedstawione w niniejszym materiale są wyłącznie poglądami Autora. Materiał został opublikowany przez Autora - zachowana pisownia oryginalna tekstu. Szczegółowe informacje znajdziesz w Regulaminie. Jeśli uważasz, że niniejsza publikacja jest jego naruszeniem lub narusza ona obowiązujące przepisy prosimy o zgłoszenie tego faktu TUTAJ.

red. DDWLKP.pl | źródło: ski4you.wroclaw.pl

Komentarze